|
9001330012 |
Com treballar a l'aula amb activitats competencials afavorint la creativitat, el treball cooperatiu i l'autoavaluació |
2020-2021 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Primària-Secundària |
|
|
|
1/7/2021 - 15/7/2021 (30 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona
|
| |
|
|
| |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
110
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Els professionals de l'educació cada vegada prenen més consciència de la importància d'educar alumnes capaços d'aprendre a aprendre, flexibles, competents en autoavaluar-se, cooperar, gestionar el seu propi coneixement i en pensar autònomament. El currículum per competències i l'avaluació més enllà dels continguts suposa una oportunitat i un repte per impulsar molts d'aquests canvis. L'objectiu principal del curs és endinsar-nos en què suposa programar i avaluar per competències, però, sobretot, comptar amb recursos per fer-ho. Aquests vénen de la mà d'enfocaments i metodologies diverses com la creativitat i aprendre a pensar, l'aprenentatge cooperatiu, la metacognició i l'avaluació formadora i formativa.
|
| |
Objectius |
Saber dissenyar una activitat competencial a partir d’una competència, uns criteris d’avaluació i uns continguts concrets.
Establir els indicadors competencials i els diferents nivells d’assoliment que ens permetran prendre decisions sobre l'alumnat.
Saber promoure una ensenyança creativa en el dia a dia a l’aula.
Aprendre estratègies i activitats concretes per ensenyar a pensar l'alumnat i fomentar la creativitat i el pensament crític.
Donar a conèixer les principals pràctiques per cohesionar el grup i per treballar a partir d’estructures i tècniques cooperatives a l’aula.
Conèixer com s’ha de dur a terme l’aprenentatge cooperatiu a l’aula des de la formació d’equips a l’avaluació de les competències cooperatives en l’alumnat.
Conèixer eines per promoure l’autoavaluació i la coavaluació (avaluar per aprendre).
Fer l'alumnat més conscient del seu propi procés d’aprenentatge (metacognició).
|
| |
Continguts |
Què és i què no és una proposta competencial.
Les programacions d’aula des de les competències: l’alineació d’activitats, competències, criteris d’avaluació, continguts, indicadors i rúbriques.
Les bases del treball per competències: situacions autèntiques, activitats que promoguin la creativitat i el pensament, propostes actives i cooperatives i una avaluació formadora.
La creativitat: què és, com la podem treballar i estimular (la curiositat, la pedagogia de les preguntes, deixar escollir, fer propostes flexibles, potenciar les relacions...).
Ensenyar a pensar: les rutines i destreses de pensament i altres activitats d’elevada complexitat cognitiva.
L’aprenentatge cooperatiu: el treball en grup vs. l’aprenentatge cooperatiu, dinàmiques de cohesió, estructures i tècniques cooperatives i diaris d’equip.
Promoure l’autoavaluació i la coavaluació a l’aula. Per una ensenyança metacognitiva: eines i recursos (bases d’orientació, escales d’estimació, rúbriques, feedback entre iguals, portafolis...).
|
| |
Avaluació |
Per poder obtenir la certificació del curs caldrà entregar a través del Moodle, com a màxim el dia 16 de juliol, un document en què s'exposin algunes propostes que cada persona participant creu que pot portar a terme a les seves aules i que s'inspirin en els materials de la formació (han de quedar-hi reflectits tots els blocs de continguts). Aquest document, que haurà de tenir una extensió aproximada de 5 pàgines, vol ser un recull pràctic i aplicat dels recursos que es donen en el curs. Finalment, cal incloure-hi una breu reflexió personal.
|
| |
Requisits de certificació |
Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir, la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs.
|
| |
E-mail |
ga.ice@uab.cat
|
| |
|
|
|